Βυζαντινή Εποχή
Το 1082, η Άρτα αναφέρεται για πρώτη φορά με το νέο της όνομα, το οποίο πιθανόν να προέρχεται από τη λατινική λέξη artus ή arta, που σημαίνει στενή ή στενά.
Μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους, το 1204, η Άρτα έγινε πρωτεύουσα το κράτους της Ηπείρου, που είναι γνωστό ως Δεσποτάτο της Ηπείρου. Ιδρυτής του ήταν ο Μιχαήλ Α΄ Άγγελος Κομνηνός Δούκας (1205-1215), συγγενής της αυτοκρατορικής οικογένειας των Κομνηνών. Μετά το θάνατο του ο αδερφός του Θεόδωρος (1215-1230) επέκτεινε το κράτος και κατόρθωσε να ανακαταλάβει τη Θεσσαλονίκη, που μέχρι τότε κατείχαν οι Σταυροφόροι και ίδρυσε το βασίλειο της Θεσσαλονίκης. Ο Θεόδωρος έκανε αρκετές προσπάθειες να ανακαταλάβει επίσης την Κωνσταντινούπολη και να αποκαταστήσει τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Ο ανεψιός του Μιχαήλ Β΄ (1231-1267) κατά τη διάρκεια της εξουσίας του φρόντισε για την οχύρωση της Άρτας και έκτισε τα μοναστήρια της Κάτω Παναγιάς και της Παντάνασσας κοντά στη Φιλιππιάδα.
Τα επόμενα χρόνια η Άρτα κυβερνήθηκε από τη δυναστεία των Ιταλών Orsini (1318-1337). Το 1349 μ.Χ την Άρτα καταλαμβάνει ο Στέφανος Δούσαν και το 1359-1416 η πόλη πέφτει στα χέρια των ηγεμόνων Λιόσα και Σπάτα .Το 1416 μ.Χ η πόλη κυριεύθηκε από τον κόμη της Κεφαλονιάς Κάρολο Α' Tόκκο.
Byzantine Arta
Byzantine
The town's fortifications were built by Michael I Komnenos Doukas in the early 13th century, but their present form is largely post-Byzantine. Secular architecture from the Byzantine period, including the palace of the Despots of Epirus, has vanished completely, but the city preserves numerous churches.
The most important Byzantine church is the cathedral Church of the Paregoretissa, built ca. 1290 by Nikephoros I Komnenos Doukas and his wife Anna Palaiologina Kantakouzene. Other important churches of the late Byzantine period are the Church of the Kato Panagia, built by Nikephoros I's father Michael II Komnenos Doukas, and the Monastery of Saint Theodora, housing the tomb of the city's patron, Theodora of Arta. Several other churches dating to the 9th and 10th centuries also survive in and around the city: Saint Theodora, Saint Parigoritria, Saint Basil of the Bridge, Saint Demetrios of Katsoures in Plisioi, the Panagia Blacherna monastery, the Panagia Vryoni in Neochoraki, the Red Church in Vourgareli, the Panagia of Koronisia in Koronisia and the Church of the Pantanassa in Filippiada.
The town's fortifications were built by Michael I Komnenos Doukas in the early 13th century, but their present form is largely post-Byzantine. Secular architecture from the Byzantine period, including the palace of the Despots of Epirus, has vanished completely, but the city preserves numerous churches.
The most important Byzantine church is the cathedral Church of the Paregoretissa, built ca. 1290 by Nikephoros I Komnenos Doukas and his wife Anna Palaiologina Kantakouzene. Other important churches of the late Byzantine period are the Church of the Kato Panagia, built by Nikephoros I's father Michael II Komnenos Doukas, and the Monastery of Saint Theodora, housing the tomb of the city's patron, Theodora of Arta. Several other churches dating to the 9th and 10th centuries also survive in and around the city: Saint Theodora, Saint Parigoritria, Saint Basil of the Bridge, Saint Demetrios of Katsoures in Plisioi, the Panagia Blacherna monastery, the Panagia Vryoni in Neochoraki, the Red Church in Vourgareli, the Panagia of Koronisia in Koronisia and the Church of the Pantanassa in Filippiada.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου